Lue ensin läpi tämän sivun ratkaisuehdotukset sekä katso Usein kysyttyä -sivu. Jos et löydä ratkaisua ongelmaasi, voit ottaa yhteyttä Savonian kirjastoon. Kirjaston yhteystiedot löydät täältä.
Tarkista ainakin nämä, jos e-kirja ei toimi
- Onhan sinulla Savonian verkkotunnukset? Kirjastomme e-kirjoja voivat käyttää Savonian opiskelijat ja henkilökunta.
- Olethan kirjautunut Haka-kirjautumisella (samat tunnukset, joita käytät kirjautuessasi Savonian tietokoneille)? E-kirjoja ei voi käyttää kirjastokortilla.
- Menitkö e-kirjaan Savonia-Finnassa e-kirjan tiedoissa olevan linkin kautta? Muualle kopioitu linkki tai esimerkiksi googlaamalla löytynyt ei välttämättä toimi.
- Jos yrität e-kirjan lataamista omalle koneelle: olethan ladannut tarvittavan lukuohjelman? Esim. pelkkä Adobe Acrobat Reader ei riitä, tarvitaan erillinen e-kirjojen lukuohjelma. Katso ohje täältä.
- Kokeile toista nettiselainta (ei kuitenkaan Internet Explorer).
- Toimiihan verkkoyhteytesi muuten normaalisti?
- Sulje selain ja käynnistä uudelleen. Tyhjennä selainmuisti.
- Onko sinulla useita eri ohjelmia ja sovelluksia auki koneellasi? Sulje turhat ohjelmat ja yritä uudelleen.
- Tarkista ko. e-kirjapalvelun ohjeista, mitkä selaimet ovat tuettuja. Ne voivat vaihdella e-kirjapalveluittain. Käytä selaimen uusinta versiota.
- Monissa e-kirjapalveluissa on mahdollista joko lukea kirjaa selaimessa tai ladata se omalle koneelle. Jos yksi tapa ei onnistu, kokeile toista.
- Tarkista, onko e-kirjassa rajoitettu yhtäaikaisten käyttäjien määrä eli onko siinä kappalerajoituksia? Ovatko kaikki kappaleet jo käytössä? Tee varaus, jos e-kirjapalvelussa on siihen mahdollisuus.
- Kokeile, toimivatko muut e-kirjat samassa palvelussa. Jos toimivat, yhdessä kirjassa voi olla vikaa. Ota silloin yhteyttä kirjastoon.
- Joissakin e-kirjapalveluissa on tarjolla erillinen sovellus. Sitäkin voi kokeilla. Katso lisätieto täältä.